Medlemsbrevet september 2016
Här hittar du medlemsbrevet för hösten 2016
Hej Medlemmar!
Efter en härlig sommar som vi märker av även in i september är det dags att ta tag i höstens bestyr.
På årsmötet i april bestämde vi att vi skulle utreda takbyte lite mer innan vi tar några slutgiltiga beslut. Hans Holmberg och Tore Eklund har samlat fakta och kommer att presentera detta på ett uppföljningsmöte för TAKRENOVERING DEN 15 SEPTEMBER Kl 19.00 i samma lokal där vi hade årsstämman.VALLATORPSVÄGEN 16 B, samlingslokalen i kvarteret mitt emot vår parkeringsinfart.
Som ni säkert ser så har vi ändrat datum och det är för att kunna ha med en teknisk förvaltare från Castor med lång erfarenhet av byggprojekt. Vi tycker att det känns bra att ha en fackman med som kan råda oss på vägen mot nya tak.
Obligatorisk Ventilationskontroll (OVK) görs var 3:e år och nu är det dags igen. Som vi tidigare meddelat kommer detta ske under vecka 38 från måndag 19 september och hela veckan. Vi kommer att maila/dela ut brev vartefter när det är dags att komma in i din bostad. De som meddelat önskemål om när försöker vill tillmötesgå så gott det går. Antingen lägger du din nyckel i brevlådan under anslagstavlan dagen innan Kråsab Ventilation (Kristoffer Toivanen) ska komma in och kontrollera din ventilation eller så är du hemma själv. Skulle du inte ha lämna nyckel eller inte är hemma så får du själv bekosta återbesöket. Man är skyldig att släppa in ventilationsfirman. För att Kråsab ska komma åt att arbeta så måste spiskåpan vara lätt att ta bort och allt som eventuellt står i vägen flyttas bort.
Hösten städdag är planerad till Söndagen den 23 oktober kl 11.00-16.00. Vi städar den gemensamma utemiljön/tvättstugor/soprum och föreningen står för korvgrillning. Fyll i talong på sista sidan eller maila din anmälan till styrelsen.
Så kommer vill den delen som ingen vill läsa men som ger oss stora kostnader. Sophantering!
I somras fick vi ny info kring trädgårdsavfall (de gröna kärlen på kortsidan av trädgårdsförrådet). Ragnsell satte en lapp på dem med info att de var för tunga för att flyttas till sopbilen. Styrelsen fick tömma dem i säckar och köra till hagbytippen (ca 250 kg grästovor). Vi fick också betala för en budad hämtning av det som var kvar i tunnorna för att andra boende ska kunna slänga sitt trädgårdsavfall. Det säger sig egentligen själv att man inte kan lägga i avfall från markarbeten, särskilt inte fler hundra kilo, men styrelsen vill nu klargöra att det är lättare trädgårdsavfall som får läggas i tunnorna. Maxvikt är 20 kg avfall per tunna. Endast komposterbart avfall får läggas i. Enligt Ragnsells har vi lagt in krukor, plast och annat som vi får betala 1500 kr per gång i sorteringsavgift för. Det tycker vi är onödiga pengar så tänk på att sortera bort plast, krukor och annat och slänga i grovsoprumment mitt emot 1 A, möjligtvis kan man väl slänga plasten i hushållssoporna om det inte är stora mängder.
Vi har också fått information om att trädgårdsavfall lagts i tidningskärlet. Där ska endast tidningar slängas, EJ kassar, kartonger, hushållsavfall, trädgårdsavfall mm. IL recycling tar också ut en sorteringskostnad.
Vad gäller kärlen för hushållssopor som finns i båda soprummen så ska endast hushållssopor och säckar från tvättstugorna slängas där. Wellpapp finns det två burar/vagnar för i nedre soprummet.
Elsopor, alltså apparater som har en elsladd eller batterier inbyggda, slängs i buren i det övre soprummet. INGA tillbehör som kassettband, kannor, dammsugarrör eller annat slängs där i. Det slänger man i grovsopskärlen i nedre soprummet.
Vi har också hittat möbler i förråd och tvättstugor senaste tiden. Möbler åker man till tippen med själv, eller beställer bortforsling av och bekostar själv. Ser du någon bära in möbler eller andra sopor meddela styrelsen så får vi hantera detta genom att skicka skriftliga varningar till berörda.
Vi har 3 grovsopskärl (för mindre grovsopor) och två vagnar för wellpapp nere i soprummet mitt emot Vallatorpsvägen 1 A, var god och använd dessa. Är de fulla väntar du tills de är tömda innan du slänger mer saker. De töms inte om de är överfulla och sortering och budad hämtning är dyrt.
Undrar du nu hur du ska minnas allt detta så kan du när det är aktuellt hitta information om sophantering i din lägenhetspärm eller på hemsidan.
Det mesta står också på skyltar i soprummen.
Tänk också på att släcka och låsa efter dig när du lämnar tvättstugan!
Som på beställning kommer ett väldigt bra intiativ från Maria i Vallatorpsvägen 9 E, hon anordnar loppis i kvarteret Den 18 September. Här kan vi passa på att delta och fynda av varandras saker. Styrelsen tar emot intressanmälan och frågor och skickar vidare till Maria då vi inte kan lämna ut boendes mailadresser. Bifogat ser du hennes inbjudan.
Städdag den 23 oktober 11.00-16.00
Du anmäler dig med talongen nedan eller via mail.
..................................................................................................................................................................
Vi kommer på städdagen och är .......personer som vill äta korv. (meddela veg eller allergi här också).
Namn & Adress:____________________________________________________________
Vi kommer inte på städdagen och betalar 400 kr,
Vi kommer inte på städdagen och vill ha uppgift att utföra annan dag
Inget svar ser vi som att du godkänner kostnaden på 400 kr.
Om svar anhålles senast torsdag den 20/10 i brevlådan under anslagstavlan eller via mail.
VÄLKOMNA ÖNSKAR VI I STYRELSEN!
Med Vänlig Hälsning
Styrelsen
Kontaktinfo
Hemsida: www.brfvallatorp.se
E-post: styrelsen@brfvallatorp.se
Postadress: Vallatorpsvägen 13
Brevlåda under anslagstavlan vid övre soprummet.
Telefon Styrelsen:0737-88 96 81